Aside

5 boeken die mijn leven veranderd hebben #projectblogboek

#projectblogboek: Maak een lijst van 5 boeken die je leven veranderd hebben.

Lilith schreef het fantastische blogboek waarvan ik inmiddels ook de tweede helft uit heb, Kerygma had vervolgens het super overmoedige idee om alle 120 blogtips uit te proberen en ik, ik heb het wel voor overmoedige ideeën dus ik doe van slag ook mee met nog een hoop andere bloggers.

Het heeft alleen effe geduurd om te kiezen met welke van die 120 tips ik zou beginnen en sommige tips heb ik intussen per ongeluk al in praktijk gebracht (zie tag #projectblogboek).

Uiteindelijk is het de boekentip geworden. Vroeger verslond ik boeken, ik heb altijd snel gelezen en de boeken gingen er in hoog tempo door. Maar ergens halverwege mijn twintigerjaren is de passie voor lezen afgenomen. Geen tijd, geen zin, maar vooral een gebrek aan boeken die mij pakten.

Want een boek dat moet mij boeien vanaf de eerste pagina. Dat moet mij bij mijn nekvel grijpen en niet meer loslaten tot ik de laatste pagina met een zucht omdraai. En dat soort boeken lijk ik maar moeilijk te vinden…. (tips zijn altijd welkom!)

Maar fin bon, bij deze de officiële start van mijn #projectblogboek met deze 5 pareltjes van (ietwat gedateerde, maar toch fantastische) boeken:

Eat & Run van Scott Jurek

Scott Jurek is zonder twijfel een man die tot de verbeelding spreekt. Hij heeft 7 jaar op rij  de Western States Endurance Run (100 mile) gewonnen en tweemaal de Badwater Ultramarathon (135 mile). Daarnaast is hij ook nog eens één van de hoofdrolspelers in mijn ander top 5 boek “Born to Run”.
Ik heb niet veel idolen, maar hij mag zeker in het lijstje van mensen waar ik naar op kijk. Zijn levensverhaal is niets minder dan inspirerend en het feit dat hij veganist is, maakt het voor mij alleen nog maar boeiender. Het boek staat vol met ongelofelijke anekdotes over zijn weg naar ultrarunning, veel praktische adviezen en plantaardige recepten.

“Anyone can be an ultrarunner,” zegt hij en ik wil het graag geloven. Het is dit boek dat mij de droom van ultrarunning heeft gegeven.
Dus als je op zoek bent naar een motiverend boek…. als je hier niet van begint te lopen weet ik het ook niet meer :).

Niemand vertellen van Harlan Coben

Alle boeken van hem zijn goed (en dat is een serieus understatement), maar dit boek was mijn eerste kennismaking met Coben en zeker niet mijn laatste. Ik had hem gekregen van mijn tante, een liefhebber van spannende boeken en “Niemand vertellen” is nu echt eens een boek dat pakt en niet meer loslaat.

Vanaf de eerste pagina meeslepend en met kippenvel heb ik “Niemand vertellen” uitgelezen. Het is een goed geschreven, mooi uitgewerkt verhaal met veel actie en verrassende plotwendingen en vooral retespannend!! Het zijn zo een boeken waar ik naar op zoek ben en die maken dat ik geen tv meer nodig heb :)!

The Secret van Rhonda Byme

Ik ben van nature al wel positief ingesteld, maar je kan nooit happy genoeg zijn :). Ik heb al eens een blogpost geschreven over dit boek en die kan je hier vinden.

Born to Run van Christopher McDougall

Mag absoluut niet in dit lijstje ontbreken, want dat is het boek dat mij gebracht heeft waar ik vandaag sta. McDougall gaat op zoek naar het antwoord op de vraag: “Hoe kom ik van mijn eeuwige loopblessures af?”. En dat is een zeer herkenbaar verhaal voor iedere loper.

Het boek is geestig, vlot geschreven en de auteur sleept je mee in zijn zoektocht naar DE oplossing. Een heel arsenaal aan crazy maar levensechte karakters passeren de revue en de rode draad door het verhaal is de Mexicaanse Tarahumarastam die honderden kilometers lopen door de Copper Canyon. Op slippers.

Dan weet je nu ook waar mijn obsessie met Minimal Running vandaan komt :).

The 80/10/10 Diet van Dr. Douglas Graham

Een verhelderend, toegankelijk, wetenschappelijk boek voor  veganisten op zoek naar meer informatie over andere de eeuwige proteïne kwestie. Het is geen dieet wel een boek dat je inzicht geeft over hoe ons lichaam werkt en wat ons natuurlijk dieet is.

Ik vond het uitermate interessant en alhoewel ik nog ver niet aan 80/10/10 zit, zijn er veel principes blijven hangen waar ik mij zeer goed bij voel.

 

Een gedachte over “5 boeken die mijn leven veranderd hebben #projectblogboek

Merci voor je reactie!